Jak zaplanować architekturę informacji w sklepie internetowym?

Wprowadzenie

Pojęcie architektury informacji (z ang. information architecture, w skrócie IA) w kontekście SEO oznacza naukę i sztukę organizowania informacji, treści, nawigacji oraz funkcjonalności witryny internetowej, w sposób możliwie najbardziej przystępny dla ludzi oraz robotów indeksujących. Jak pisze Danny Godwin, SEO i IA łączy wiele obszarów zainteresowań, wśród których można wymienić:

  • Nawigację
  • Mapy witryny (Sitemap)
  • Typy stron
  • Strukturę witryny
  • Linkowanie wewnętrzne

Wysiłek włożony w optymalizację witryny pod kątem informacji przynosi wymierne korzyści zarówno dla użytkownika, jak i Twojego biznesu. W tym artykule zasygnalizuję Ci kilka spraw, na które warto zwrócić uwagę na etapie planowania sklepu internetowego.

Nawigacja

Pomysły na projektowanie nawigacji:

  • Lista rozwijalna

W sklepach internetowych często wykorzystuje się megamenu, czyli obszerną rozwijalną belkę/listę kategorii i/lub podkategorii. Doskonałym przykładem takiego rozwiązania jest strona Leroy Merlin, zrealizowana przez Grupę Unity:

  • Łatwy dostęp do najważniejszych produktów ze strony głównej

Przemyśl, jakiego rodzaju produkty zaprezentujesz klientowi na stronie głównej. Dość powszechną praktyką jest „wyciąganie” kategorii takich jak „przeceny”, „promocje”, czy „okazje”, by przykuć uwagę użytkownika najlepszą ofertą. Wiele sklepów stosuje kilka typów poleceń na raz. Możesz tuż pod modułem z promocjami umieścić moduł „polecane”, a następnie „popularne” czy „najchętniej kupowane”. Im większy sklep, tym obszerniejsza strona główna. Jednak nawet jeśli zamierzasz sprzedawać tylko kilkadziesiąt produktów, umieść kilka kategorii na stronie głównej.

  • Nawigacja okruszkowa

Nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumbs) jest popularnym sposobem na ułatwienie użytkownikowi poruszania się po witrynie. Chociaż rozwiązanie jest dosyć wiekowe (funkcjonuje od lat 90-tych) i bywa krytykowane przez specjalistów UX, trudno dyskutować z faktem, że internauci są do niego przyzwyczajeni. Zobacz przykładowe wdrożenie w sklepie euro.com.pl:

 

  • Wyszukiwarka wewnętrzna

Wielu użytkowników, zamiast klikać w kategorie i szukać produktów na listach, woli po prostu wpisać nazwę interesującego ich produktu w wyszukiwarce. Byłoby dobrze, gdybyś wziął pod uwagę preferencje tej grupy podczas projektowania witryny.

  • Footer, czyli stopka

Stopka w sklepie internetowym nie musi pełnić tylko funkcji informacyjnej. Obok danych kontaktowych czy mapki, wprowadź kilka/kilkanaście linków tekstowych do najważniejszych kategorii. Zagubionym u dołu strony użytkownikom pomoże się to zorientować, szczególnie jeśli dodasz tam też odnośnik do mapy strony.

Nawigacja – podsumowanie Postaw na listę rozwijalną, która pozwoli przenieść się do każdej kategorii jednym kliknięciem. Przemyśl dokładnie jakie kategorie zamieszasz zaprezentować użytkownikowi na stronie głównej. W projektach swojego sklepu zwróć uwagę na obecność nawigacji okruszkowej oraz wygodnej wyszukiwarki. Pamiętaj o możliwości zagospodarowania stopki, umieść w niej kilka odnośników do najważniejszych stron sklepu.

Mapy strony

Istnieją dwa podstawowe typy map strony, różniące się przeznaczeniem:

Mapy HTML

Jest to lista wszystkich podstron naszego sklepu w formie listy odnośników, umieszczona na osobnej podstronie, rzadziej wysuwana. Zadbaj o to, by znalazła się na Twojej stronie w łatwo dostępnym miejscu.

Mapy XML

W odróżnieniu od mapy HTML, mapa XML jest przeznaczona dla robotów indeksujących i zawiera dodatkowe informacje, takie jak ważność (priorytet) treści, częstotliwość aktualizacji etc. W przeciwieństwie do mapy HTML nie musi być umieszczona w żadnym odnośniku na stronie, jej docelowym miejscem dla większości witryn jest ścieżka /sitemaps.xml.

Wymienione mapy witryny pomogą zarówno zagubionemu użytkownikowi, jak i crawlującemu robotowi wyszukiwarek. Chociaż mapy nie mają bezpośredniego wpływu na pozycje, ułatwiają nawigację oraz indeksowanie treści.

Warto wiedzieć Mapę XML swojego sklepu możesz przesłać bezpośrednio Google’owi przy pomocy narzędzia Google Search Console. Dzięki temu uzyskasz dostęp do raportu z indeksacji, który pozwoli Ci zdiagnozować i naprawić ewentualne błędy.

Typy stron

Oczywiście w kontekście sklepu najbardziej interesują Cię strony sprzedażowe, a zatem strony kategorii oraz strony produktowe. Jeśli poważnie myślisz o prowadzeniu biznesu w internecie, nie lekceważ potęgi stron informacyjnych i poradnikowych! Dobrze napisany artykuł na blogu, może przełożyć się na większą sprzedaż i rozpoznawalność Twojej marki. Oprócz tego mamy kilka pojawiających się w większości sklepów typów podstron. Omówmy je wspólnie.

 

Zobacz też: pozycjonowanie stron internetowych.

Strony produktowe

Wyobraźmy sobie wspólnie idealną stronę produktową. Jakie informacje powinny się na niej znaleźć?

  • Unikalne w skali internetu zdjęcia
  • Wyraźna nazwa produktu, jeśli trzeba ‒ wraz z numerem katalogowym
  • Unikalny opis, merytoryczny i zachęcający do zakupu zarazem. Nie za długi, nie za krótki
  • Możliwość przeczytania i zostawienia komentarza/opinii
  • Wyraźna cena i przejrzyste informacje dotyczące sposobów płatności
  • Możliwość kupna w zestawie i/lub z akcesoriami
  • Wyeksponowane dodatkowe korzyści z zakupu (np. rabat na kolejne zakupy, darmowa dostawa, dostawa w 24h itd.)
  • Porównanie z innymi, droższymi produktami

Z perspektywy SEO szczególne znaczenie ma unikalny opis oraz zdjęcia, wzbogacone o atrybut ALT.

Warto wiedzieć ALT, czyli opis alternatywny, wyświetla się w sytuacji, w której połączenie internetowe jest zbyt wolne, aby przeglądarka mogła zrenderować całe zdjęcie. Bywa także używane przez oprogramowanie czytające zawartość stron internetowych osobom niewidomym.

 

Strony kategorii

Strony kategorii bardzo często skupiają ruch z wyszukiwarek. Warto w ich przypadku stworzyć rozbudowaną strukturę nagłówków oraz wypełniać je treścią zawierającą nawet kilka tysięcy znaków. Przykładowy opis kategorii na stronie vistula.pl:

 

Strony filtrowania

Właściwie w każdym sklepie mamy możliwość filtrowania produktów: po cenie, kolorze, właściwościach, możliwych typach płatności, opcjach wysyłki i tak dalej. Warto zadbać o to, by takie strony nie pojawiały się w indeksie wyszukiwarek. Radzimy sobie z nimi na różne sposoby, w zależności od skryptu, na którym pracujemy. Popularne sposoby rozwiązywania tego problemu to:

  • Wykluczenie z indeksacji parametrów obsługujących filtry w pliku robots.txt
  • Użycie tagu kanonicznego na stronę bez parametrów filtrowania
  • Użycie znacznika <meta name=”robots” content=”noindex” /> w sekcji <head> stron z paginacją
  • Użycie funkcji Parametry w URLach w zakładce Skanowanie w Google Search Console

Ważne żebyś zapamiętał, że strony filtrowania nie powinny znaleźć się w indeksie Google’a.

Strony sortowania

Strony sortowania, w przypadku niektórych CMS-ów (systemów zarządzania treścią), generują dodatkowe parametry w adresie URL. Również należy wykluczyć je z indeksowania, podobnie jak strony filtrów.

Strony paginacji

Jeśli wszystkie produkty w danej kategorii nie mieszczą się na jednej stronie, najczęściej używamy stronicowania. Przykład wdrożenia w sklepie Leroy Merlin:

 

W tym przypadku zastosowano rekomendowane przez Google wdrożenie znaczników rel=next i rel=prev.

Najbardziej polecane rozwiązania problemów z paginacją (stronicowaniem) to:

  • Użycie znaczników rel=next i rel=prev
  • Użycie powyższych + tag kanoniczny
  • Użycie samego tagu kanonicznego

Wiele zależy oczywiście od możliwości skryptu.

Strony tagów

Z tagami zetkniesz się, jeśli obok sklepu prowadzisz bloga albo publikujesz artykuły poradnikowe. Z pewnością zetkniesz się z nimi, prowadząc sklep oparty o skrypt WooCommerce. Zasadniczo, funkcją tagów jest poprawianie nawigacji i w tym celu można ich używać. Lepiej jednak odpuścić sobie indeksację generowanych przez nie podstron. W sekcji <head> umieść znacznik <meta name=”robots” content=”noindex” /> bądź skorzystaj z dedykowanych wtyczek.


Pozostałe strony to must have każdej witryny.

Strona O NAS

O sposobach wypełniania strony O nas można napisać książkę. Zwróć uwagę na obecność takich informacji jak:

  • Historia, czyli brand story.
  • Rekomendacje/referencje Twoich dotychczasowych klientów, zwane czasem z angielska testimonialsami.
  • Skład zespołu, zdjęcia Prezesa/Prezeski firmy. Czasem tworzy się też osobną podstronę poświęconą pracownikom, jednak w przypadku sklepów internetowych nie jest to zbyt istotna sprawa.
  • Jeśli masz w portfolio rozpoznawalne marki, również warto to podkreślić.
  • Informacje prasowe i nagrody. Jeśli Twój sklep otrzymał jakieś wyróżnienie lub ktoś znany o nim wspomniał, zakładka O nas to świetne miejsce, by się tym pochwalić!

Strona O nas uchodziła za mało istotną w procesie SEO. Jednak sytuacja się zmienia. Mamy już pewne sygnały, że Google bierze jej obecność pod uwagę przy ustalaniu reputacji, która wydaje się być coraz istotniejsza jako czynnik rankingowy.

Strona kontaktowa

Strona kontaktowa będzie należycie pełnić swoje funkcje, jeśli umieścisz na niej:

  • Nazwę firmy i logo
  • Mapę Google z wizytówki Twojej firmy (Google Moja Firma)
  • Współrzędne geograficzne
  • Numer telefonu
  • Adres mailowy
  • Odnośniki do mediów społecznościowych
  • Adres z kodem pocztowym
  • Zdjęcia głównej siedziby (jeśli jest reprezentatywna)

Strona polityki prywatności

Ostatnio, w związku z wprowadzeniem RODO (ang. General Data Protection Regulation, GDPR), na pewno wiele słyszałeś o wymaganej ochronie przetwarzanych cyfrowo danych użytkowników. Ponieważ temat jest bardzo obszerny, polecam zapoznanie się z informatorem Ministerstwa Cyfryzacji dostępnym tutaj.

Strona logowania

Powinieneś mieć na uwadze, że w większości przypadków strony logowania, strony poszczególnych użytkowników etc. nie powinny się indeksować.


Istnieją jeszcze inne bardzo ważne dla Ciebie typy stron, wymagające szczególnej uwagi:

  • Strony ścieżki zamówienia
  • Strona podziękowania

Procesy stojące za ich optymalizacją to domena specjalistów UX i specjalistów od optymalizacji konwersji. Zadbaj o to, by strony ścieżki zamówienia były wygodne, intuicyjne i prowadziły prosto do celu ‒ sprzedaży.

Struktura witryny

Zarówno struktura linków (adresów URL), jak i struktura kategorii, mają istotne znaczenie w SEO oraz IA.

Struktura linków

Kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę na etapie planowania witryny:

    • Architektura horyzontalna (płaska) ‒ Warto tak zaplanować witrynę, by do każdej strony serwisu można było dostać się w maksymalnie kilku kliknięciach (najlepiej od trzech do pięciu). Ułatwi to życie robotom indeksującym oraz użytkownikom.
    • Im większa odległość podstrony od strony głównej, tym dłuższy adres URL. Zasadniczo unikaj długich adresów, 110 znaków to już górna granica.
    • Warto zwrócić uwagę na parametry adresów URL. Im więcej oprogramowanie do zarządzania treścią (CMS) będzie generować złożeń w adresach URL (np. domena.pl?=wtf\\\jp2grrrrr:?dsffsa), tym gorzej.
    • Upewnij się, czy CMS umożliwia Ci stworzenie przyjaznych adresów URL, to znaczy takich, które zawierają słowa w języku naturalnym. Lepiej mieć adres /telewizory-oled-4k/ niż adres /category-234/.
  • To może być nieco kontrowersyjne dla specjalistów SEO, ale o ile nie dysponujesz dużą marką i sporym budżetem, lepiej postaw wszystkie zasoby na jednej domenie i nie używaj poddomen.
  • W miarę możliwości unikaj w adresach URL słów ze stop listy.
  • Do oddzielania słów w adresie URL używaj „-”.

Struktura kategorii

Niestety nie ma uniwersalnej recepty na stworzenie dobrego drzewa kategorii w Twojej witrynie. Wpływa na to zbyt wiele zmiennych. Przedstawię Ci za to proces planowania, zalecany przez autorów książki „SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek”:

  • Zacznij od stworzenia nawigacji w górnej części strony, gdzie znajdą się linki do najważniejszych kategorii treści.
  • Następnie zorganizuj treści/produkty w odwróconej hierarchii, od najbardziej szczegółowej zawartości u dołu (konkretny produkt), po struktury obejmujące większe całości (podkategorie).
  • Gdy mamy już dół hierarchii, pora na stworzenie kategorii drugiego poziomu (kolejny poziom podkategorii). Niekiedy nie jest to potrzebne.
  • Teraz kategorie pierwszego poziomu. Sprawdź czy potrzebujesz słów generycznych, czyli ogólnych nazw kategorii (zazwyczaj jednowyrazowych), takich jak krzesła, fotele, czy raczej nazw bardziej sprecyzowanych, jak: krzesła biurowe albo fotele wypoczynkowe.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne w witrynach internetowych jest mocno związane z nawigacją, ponieważ jednym z celów dobrego linkowania wewnętrznego jest właśnie usprawnienie nawigacji. Z perspektywy SEO, równie ważna jest także dystrybucja autorytetu strony i przepływ soku linków (z ang. link juice). Garść porad:

    • Kiedy możesz, używaj w linkach tekstów zakotwiczenia ze słowem kluczowym. Dotyczy to szczególnie nawigacji oraz menu.
    • Twórz eksperckie treści na temat sprzedawanych produktów i linkuj z nich do produktów oraz kategorii swojego sklepu (za pomocą tekstów zakotwiczenia oraz obrazkami z atrybutem ALT).
    • Nie przesadzaj z linkowaniem do strony głównej i zakładki kontakt. Skup się na kategoriach.
  • Używaj tekstów zakotwiczenia częściowo dopasowanych do słowa kluczowego (szczególnie w artykułach). Lepiej i naturalniej wygląda link: zobacz naszą ofertę audytu SEO niż zobacz naszą ofertę audyt SEO.
  • Nie używaj na potrzeby linkowania wewnętrznego linków z atrybutem rel=”nofollow”, chyba, że linkujesz do stron, które nie powinny się indeksować.
  • Zwracaj uwagę na liczbę wewnętrznych linków na każdej stronie. Nikt dokładnie nie wie, ile to „już za dużo”, ale jako punkt odniesienia warto mieć największe e-commerce’y (strona główna Amazona ma 500 linków wewnętrznych).
  • W opisach kategorii oraz bloku tekstowym na stronie głównej również używaj linków tekstowych.

PodSEOwanie

Pewnie, podobnie jak ja, odczuwasz niedosyt. W obszarze AI jest wiele do powiedzenia i przemyślenia. Nie wszystkie powyższe zalecenia sprawdzą się w każdym przypadku ‒ w pełni zdaję sobie z tego sprawę. Wiele do powiedzenia ma technologia, możliwości silnika, na którym stoi Twój sklep oraz branża, w jakiej działasz. Jeśli jednak choć jedną wskazówkę wykorzystasz z pożytkiem dla siebie i swojego biznesu, będę zadowolony ze swojej pracy. Do przeczytania!

Skontaktuj się z nami

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Managing Partner
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Strzegomska 140A, 54-429 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Scroll to Top