SEO w aplikacjach mobilnych (ASO) – poradnik dla początkujących część 1

Z roku na rok zwiększa się liczba aplikacji dostępnych w Google Play. W konsekwencji konkurencja staje się coraz liczniejsza i coraz trudniej pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania Google Play na konkurencyjne frazy. Problem dotyka przede wszystkim nowe aplikacje, początkujących deweloperów czy firmy z ograniczonym budżetem na reklamę. Czy tytułowe ASO może temu zaradzić? O czym pamiętać w trakcie pozycjonowania aplikacji? Na te i inne pytania  znajdziesz odpowiedź w poniższym tekście.

Tym artykułem zaczynamy nowy cykl na naszym digitalowym blogu. W kolejnych tygodniach będziecie mogli przeczytać kolejne artykuły, które wspomogą marketing waszej aplikacji mobilnej.

Sklep play - lista aplikacji

 

Czym jest App Store Optimization (ASO)?

App Store Optimization (w skrócie ASO) jest to proces mający na celu zwiększanie widoczności strony aplikacji mobilnej w wewnętrznej wyszukiwarce danego sklepu z aplikacjami mobilnymi: (m.in. Google  Play (Android), App Store (IOS) czy Amazon Appstore) poprzez zwiększenie jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy. Poprawnie prowadzony powinien przełożyć się na lepszy wskaźnik konwersji i w konsekwencji na większą liczbę pobrań.

Podobnie jak w przypadku SEO, w ASO należy zwracać szczególną uwagę na dużą dynamikę aktualizacji algorytmów odpowiedzialnych za modyfikacje czynników rankingowych (m.in. ich wag). Przekłada się to na zmiany widoczności aplikacji wyświetlanych na poszczególne frazy kluczowe. Dlatego tak ważne jest śledzenie trendów i reagowanie na zmiany zachodzące w wyszukiwarkach sklepów z aplikacjami mobilnymi.

Na potrzeby opracowania autor skupia się tylko na kluczowych elementach ASO (App Store SEO) w obrębie sklepu Play (lider rynku) ze względu na różnice występujące w czynnikach rankingowych pomiędzy istniejącymi platformami:

Liczba aplikacji - zależnie od sklepu

Na co zwrócić uwagę przy optymalizacji widoczności aplikacji mobilnej (ASO) w sklepie Google Play?

W trakcie procesu optymalizacji aplikacji należy skupić się na czynnikach rankingowych mających wpływ na wyniki organiczne wewnętrznej wyszukiwarki Google Play. Zanim do tego dojdzie, należy zatroszczyć się o właściwy dobór fraz kluczowych. To powinien być nasz pierwszy krok. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że zdobędziemy wysokie pozycje na frazy, których nie używają użytkownicy z naszej grupy docelowej.

Dobór fraz kluczowych

Jest to jeden z najważniejszych elementów strategii ASO. To od niego zależy, czy i w jakim czasie dotrzemy do naszej grupy docelowej. Dlatego warto przeprowadzić dokładny research fraz kluczowych, np. analizując strony konkurencji lub frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników sklepu Play, którzy mogą być zainteresowani Twoją aplikacją. Dopiero wtedy budujemy potencjalną listę fraz kluczowych i rozbudowujemy ją pod tzw. long tail. W tym procesie warto skorzystać z takich narzędzi, jak:

  • https://www.mobileaction.co/ – bardzo przydatne narzędzie do  monitoringu widoczności aplikacji na poszczególne frazy kluczowe w sklepach z aplikacjami mobilnymi. Dzięki niemu  możemy wyciągnąć listę słów kluczowych, na które wychodzi dana aplikacja i wykorzystać to jako bazę do tworzenia listy fraz kluczowych, na które ma wychodzić nasza aplikacja.
mobileaction - screen poglądowy
Screen poglądowy na przykładzie aplikacji Smyk.

Funkcjonalnościami można ją porównać do narzędzia ahrefs.com, które jest wykorzystywane w kampaniach  SEO.

  • https://keywordtool.io/ – idealne narzędzie do poszukiwania fraz pod długi ogon lub nowych fraz kluczowych na bazie zapytań wpisywanych przez użytkowników danej wyszukiwarki. Pozwoli na weryfikację listy fraz pod kątem poziomu trudności, liczby wyszukiwania, czy sezonowości.

keywordtool - screen poglądowy

Nie zapominajmy również o jednym bardzo istotnym fakcie: wybrane frazy kluczowe muszą być w jak największym stopniu powiązane z tematyką aplikacji! Odrzućmy te, które mogą wprowadzić użytkownika w błąd.

 

Czynniki rankingowe w Google Play, na które mamy wpływ

Mając już przygotowaną listę fraz kluczowych (najlepiej kilka grup fraz kluczowych) i przeanalizowaną konkurencję pod kątem jej widoczności, możemy skoncentrować się na czynnikach rankingowych, które można podzielić na dwie grupy:

Czynniki on site

Czynniki bezpośrednio zależne od osób zajmujących się marketingiem danej aplikacji. Dotyczą elementów znajdujących się na stronie aplikacji, z której można ją pobrać.

Do tej grupy czynników rankingowych należą: nazwa aplikacji, adres url, imię dewelopera, krótki opis, długi opis, kategoria, ikona, ekrany lub filmy prezentujące wybrane funkcjonalności z aplikacji.

Czynniki off-site

Czynniki nie w pełni zależne od osób zajmujących się marketingiem danej aplikacji. Dotyczą elementów, które mogą być tworzone przez społeczność i nie mogą być w pełni kontrolowane  przez autorów aplikacji.

W tej grupie wyróżniamy takie czynniki jak: liczba zainstalowanych aplikacji, liczba zainstalowanych aplikacji na określone słowo kluczowe, liczba odinstalowanych aplikacji, oceny i recenzje aplikacji mobilnej, linki.

 

Kluczowe czynniki wpływające na ASO – jak je zoptymalizować?

Koncentrujemy się tylko na czynnikach onsite (zależne od nas). 

Wiesz już, na co powinieneś zwrócić uwagę analizując swoją aplikację pod kątem ASO, ale pewnie zastanawiasz się, jak te elementy zmodyfikować, żeby wpłynąć  pozytywnie na widoczność aplikacji i liczbę pobrań. Poniżej znajdziesz najważniejsze wskazówki:

Nazwa aplikacji do 50 znaków (słowa kluczowe w nazwie aplikacji)

Title, podobnie jak w przypadku SEO, jest jednym z kluczowych elementów optymalizacji ASO. Google rekomenduje, żeby nie zawierał więcej, niż 50 znaków. Dlatego w trakcie jego konstruowania nie warto wprowadzać tylko nazwy produktu. Rekomendujemy rozbudować nazwę i dodać np. frazę kluczową (na początku na long tail). Pamiętajmy, że nazwę aplikacji możemy edytować, co daje nam wiele możliwości m.in. możemy prowadzić testy A/B. Tak, aby wybrać idealną.

Przykładowe schematy atrybutu title:

  • Nazwa aplikacji – fraz kluczowa
  • Fraza kluczowa – nazwa aplikacji

Pamiętajmy o ustawieniu alternatywnych wersji językowych title. Tak, aby w zależności od lokalizacji, użytkownikowi wyświetlał się title w odpowiednim języku. Może to istotnie wpłynąć nie tylko na widoczność aplikacji, ale również na sam wskaźnik konwersji.

Krótki opis do 80 znaków (słowa kluczowe, pokazuje się tylko na urządzeniach mobilnych)

Jest to element mający bezpośrednie przełożenie na pozycję Twojej aplikacji w wyszukiwarce oraz na konwersję. Opis  jest widoczny od razu po wejściu użytkownika na stronę aplikacji. Dlatego ważne jest, żeby spełniał dwa cele:

  • Optymalizacyjną, czyli zawierały frazę kluczową/frazy, na które dana aplikacji ma wychodzić w wynikach organicznych wyszukiwarki. Dobrym zabiegiem jest tutaj powtórzenie frazy kluczowej z elementu: title. Takie powtórzenie  będzie dodatkowym sygnałem dla algorytmów sklepu Play.
  • Wizerunkową – powinien przyciągać uwagę, pokazywać główne zalety aplikacji i sprawiać, że po jego przeczytaniu użytkownik będzie chciał przejść do dłuższego opisu lub od razu zainstaluje aplikację.

Długi opis aplikacji do 4 000 znaków

Długi opis jest kolejnym czynnikiem istotnym z punktu widzenia robotów Google, od których zależy pozycja strony produktowej aplikacji w organicznych wynikach wyszukiwania sklepu Play. Biorąc pod uwagę fakt, że tylko 2% użytkowników sklepu Play czyta ten element istotne jest, żeby opis był przede wszystkim dobrze zoptymalizowany pod wyszukiwarkę.

Aby to osiągnąć, pamiętaj o:

  • odpowiednim nasyceniu tekstu frazami kluczowymi, na które ma wyświetlić się użytkownikom sklepu Play aplikacja. Unikaj tzw. keyword stuffingu (sztuczne nasycanie treści słowami kluczowymi),
  • maksymalnym wykorzystaniu dostępnej przestrzeni. Tekst powinien liczyć minimalnie 3000 znaków,
  • otosowaniu w treści elementów pozwalających na urozmaicenie treści np. pogrubienia, podkreślenia, listy, emotikony.
  • zasadach wprowadzonych przez Google: link
  • używaniu paragrafów i odpowiedniej struktury tekstu. Tak, aby był przejrzysty dla odbiorcy,
  • stosowaniu nagłówków.
  • odpowiedniej wersji językowej np. opis w języku polskim na rynek Polski.

Strona produktu w danej wersji językowej

Kluczowy czynnik w przypadku ekspansji międzynarodowej. Dzięki przetłumaczeniu strony produktowej aplikacji mamy możliwość zwiększenia swojej widoczność w innych krajach i tym samym możemy zdobyć nowych użytkowników.

W tym procesie niezbędna jest znajomość: Google Play Console, gdzie można dostosować język strony produktowej aplikacji do danego kraju.

Przed rozpoczęciem procesu tłumaczenia zalecamy zweryfikować widoczność fraz kluczowych w danym kraju, aby osiągnąć jak najlepsze efekty. Rekomendujemy również nie tłumaczyć tekstów 1 do 1.

Adres URL danej aplikacji

Adres url to element niezmienialny, raz ustawiony nie może zostać zmodyfikowany w przyszłości. Dlatego warto dobrze przemyśleć jego wybór. Rekomendujemy umieścić w nim trudną frazę kluczową, na której najbardziej nam zależy. Sugerujemy nie umieszczać fraz kluczowych na tzw. długi ogon lub fraz związanych ściśle z innym brandem, gdyż może to skutować karą narzuconą przez Google.

Wygląd ikony aplikacji mobilnej

Ikona aplikacji mobilnej jest elementem graficznym, który wpływa na odbiór aplikacji przez użytkownika i ma istotny wpływ na współczynnik klikalności oraz konwersji. Wpływa pośrednio na widoczność aplikacji w sklepie Play i jest kluczowa dla ASO. Tym bardziej, że jest to jeden z pierwszych elementów graficznych, na które użytkownik spogląda  w momencie interakcji z daną aplikacją.

W trakcie optymalizacji ikony pod ASO należy pamiętać o:

  • jednoznacznym informowaniu użytkowników o tematyce aplikacji i jej głównym celu,
  • unikaniu umieszczania w jej obrębie tekstu, co może zaburzyć cały przekaz,
  • testach A/B,
  • swoim, własnym stylu , zgodnym z najnowszymi trendami,
  • analizie konkurencji 😉

Zrzuty ekranu/filmy (maksymalnie 8 grafik)

Grafiki/filmy są elementami istotnymi  z punktu widzenia konwersji i to one mogą w największym stopniu przekonać użytkownika do pobrania danej aplikacji lub eksplorowania konkurencji. Dlatego ważne jest, żeby przedstawiały mocne strony aplikacji i pokazywały jak najwięcej jej możliwości.

Starajmy się umieścić na pierwszych dwóch pozycjach kluczowe grafiki (możemy dodać ich aż 8 (minimum 2)). Wykorzystajmy tę możliwość. Publikując elementy wizualne warto pamiętać  również o:

  • testach A/B – może się okazać, że jedna grafika/film ma większy wpływ na konwersję, niż druga,
  • opisywaniu poszczególnych funkcjonalności tak, aby użytkownik od razu wiedział, co dana grafika przedstawia,
  • informowaniu o zniżkach, promocjach,
  • aspekcie wizualnym – używaj takiego samego stylu, w którym zaprojektowana jest aplikacja.

Nazwa dewelopera

Jest to kolejny element, w którym można umieścić frazę kluczową odnoszącą się do opublikowanej przez nas aplikacji, co wpłynie pozytywnie na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania sklepu Play. Należy jednak się zastanowić czy warto? Google przyznaje dodatkowe „punkty rankingowe” deweloperom za historię. Zbyt dopasowana nazwa developera pod konkretną aplikację może spowodować konieczność utworzenia nowego konta dla dewelopera. W wyniku czego będziemy  zaczynać za każdym razem od początku i nie otrzymamy dodatkowych bonusów za historię konta.

Należy również pamiętać, żeby nie umieszczać w nazwie dewelopera znaków typu: gwiazdki, kciuk w górę itp., gdyż może to zostać odebrane jako próba manipulacji algorytmem – podszywanie się pod sekcję: ocena aplikacji. Takie działania przeważnie kończą się zablokowaniem konta.

Jeżeli stworzyłeś aplikację mobilną i chcesz zadbać o jej prawidłową widoczność, skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci zawalczyć o wyniki i przebić konkurencję!

KONTAKT

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

hello@digitalhill.pl
+48 71 757 50 56

lub bezpośrednio:
Magdalena Pawelec / Chief Operating Officer
tel. +48 603 554 771
e-mail: magdalena.pawelec@digitalhill.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu) przez administratora - Digital Hill sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, adres: ul. Wagonowa 2D, 53-609 Wrocław, KRS 0000319364, NIP 8942946218 w celu otrzymywania informacji handlowych drogą elektroniczną i telefoniczną. Przysługuje mi prawo dostępu, sprostowania, usunięcia danych oraz ograniczenia ich przetwarzania. Zgoda jest dobrowolna i mogę ją cofnąć w każdej chwili. Przysługuje mi także prawo wglądu do moich danych, ich poprawienia lub usunięcia
Przewiń do góry